Devět let Linky bezpečí

25. 4. 2003

1. září 2003 uplyne devět let od založení Linky bezpečí. Za tuto dobu bylo na Lince bezpečí přijato téměř 5,25 milionu telefonátů. Tři čtvrtě milionu z nich byla volání, kdy se děti cítily v krajní tísni a potřebovaly pomoc.

Praha, 25. dubna 2003

Linka bezpečí poskytuje telefonickou krizovou intervenci dětem a dospívajícím. Na telefonní číslo 800 155 555 se mohou děti bezplatně dovolat z kteréhokoliv místa České republiky a díky nepřetržitému provozu mohou volat v kteroukoliv denní i noční hodinu. Obracejí se na ni nejen děvčata a chlapci, kteří se ocitnou ve více či méně krizové situaci a potřebují pomoc, ale i děti, jimž leží na srdci běžné starosti a potřebují si o nich popovídat.

Model telefonické intervence prostřednictvím školených laiků byl převzat z britské ChildLine, kde pomoc po telefonu spočívá, zjednodušeně řečeno, především ve schopnosti naslouchat, vcítit se do starostí a problémů volajícího, přijmout jeho vidění situace a respektovat ho.

Právě na empatii a upřímném lidském zaujetí školených laiků, doplňujících někdy „chladnou“ odbornost profesionálů, je založena pomoc většiny obdobných zahraničních linek, a také Linky bezpečí.

Postavení dětí u nás se za uplynulých devět let podle Mgr. Petra Hanuše, vedoucího Linky bezpečí, poměrně dost změnilo. V prvé řadě se změnila legislativa - v účinnost vstoupil nový zákon o sociálně-právní ochraně dětí, který nastavil nová pravidla pro celou tuto oblast. Například zavedl povinné akreditace pro fyzické i právnické osoby, které chtějí poskytovat sociálně-právní ochranu dětí. Linka bezpečí byla jednou z prvních institucí, která tuto akreditaci získala.

„Změnily se ale také děti,” říká Petr Hanuš. „ Vezměte si jejich vybavenost k telefonování, která je dnes výrazně jiná než byla před pěti lety - tehdy volaly děti na Linku bezpečí především z telefonních budek, dnes je pro ně mobilní telefon naprosto běžnou záležitostí. To má dopad například na strukturu přicházejících hovorů - nyní volají děti také během školních přestávek, což dříve bylo nemožné, některé dokonce vytáčejí číslo Linky bezpečí i v rámci vyučovacích hodin.“

Linka bezpečí z pohledu čísel

  • Od vzniku Linky bezpečí do září 2003 bylo na Lince bezpečí přijato téměř 5,25 milionu telefonátů. Tři čtvrtě milionu z nich byla volání, kdy se děti cítily v tísni a potřebovaly pomoc.
  • Na Linku bezpečí volají z 60 % chlapci a jen ze 40 % dívky, ale u tematických hovorů, kde děti řeší nějaký problém či potřebují informace, převažují dívky (70 %) nad chlapci (30 %).
  • Nejčastěji se objevujícími tématy, které děti tíží, jsou problémy s láskou a rodinné vztahy (obě skupiny mají četnost kolem 20 %). Varující je syndrom týraného dítěte, objevující se u 5 % tematických hovorů na Lince bezpečí.
  • Z hlediska věku jsou nejpočetnější volající skupinou dvanáctileté až čtrnáctileté děti.
  • Počet hovorů v průběhu dne kulminuje v odpoledních hodinách.
  • V současné době zajišťuje provoz více než 130 pracovníků.
  • Přestože v posledních třech - čtyřech letech bylo průměrně za jeden den na Lince bezpečí registrováno kolem 2000 telefonátů, denní statistiky vypovídají o dalších cca 12 000 vytočení čísla Linky bezpečí, která však kvůli obsazenosti Linky nemohla být přijata.